zaterdag 10 maart 2012

De tijd vliegt in Gambia

Beste thuisblijvers
Alweer een weekje voorbij! De tijd staat niet stil en ik ben reeds toe aan mijn laatste weekje in Gambia.
Deze week heb ik heel wat gedaan. Ik heb Banjul bezocht, zowel plaatselijke ‘dorpsgekken’ als intellectuele burgers gesproken, vogelreservaten bezocht, talloze bijlessen gegeven aan gemotiveerde leerlingen, de schooltuin bewerkt, actieve lessen gegeven (check-in-duo, hoekenwerk, eenvoudige experts, de lijn, genummerde hoofden tezamen en het driestappeninterview), palmwijn geproefd (lekker, maar zeer zuur), gesport… De bibliotheek heb ik helemaal opgesmukt en ik kan nu al met enige voldoening melden dat de reorganisatie van de schoolbibliotheek een groot succes is. De leerlingen zijn nieuwsgierig en de leerkrachten komen voortdurend een kijkje nemen. Het is heerlijk te ontdekken dat er sinds mijn werk in de bibliotheek meer leerlingen boeken ontlenen (van drie ontleningen per dag naar een gemiddelde van tien) en dat er zelfs leerlingen zijn die me dagelijks boekbesprekingen afgeven. Het verbeterwerk neem ik er met veel plezier bij en het doet me deugd leerlingen te kunnen stimuleren. Volgende week ga ik proberen om nog meer leerlingen aan te spreken en ga ik een poëziewedstrijd organiseren. Toch voelde ik me deze week niet steeds geweldig. Ik kan nog steeds niet accepteren dat bepaalde mensen weinig of niets doen gedurende een dag. Daarnaast blijf ik het moeilijk hebben met de positie van de vrouw. De vrouwen (meer bepaald de jonge dochters) dienen alle huishoudelijke taken te vervullen en menig mannelijk gezinslid vindt dit doodnormaal. Ik hoop dat dit ooit eens zal veranderen, maar dit zal nog even duren. Je kan mensen niet zomaar binnenstebuiten keren en er nieuwe mensen van maken.
Tot slot arriveerde mijn broer deze week in Gambia met zijn fiets. We hebben reeds mooie momenten beleefd en gaan morgen ‘James Island’, het slaveneiland, bezoeken. Ik kan al niet meer wachten om wat meer te weten te komen over het slaveneiland en ga nu wat van de zon genieten. Vrijdag is immers de dag waarop de Gambianen uitrusten en het weekend uitbundig ingezet wordt.
Wees gegroet
Spoelders Dries

Geen opmerkingen:

Een reactie posten