zondag 18 maart 2012

LAATSTE DAG DRIES IN GAMBIA

Beste thuisblijvers
Mijn laatste dagje in Gambia is aangebroken. Ik heb mijn werk in de schoolbibliotheek beëindigd, actieve lessen gegeven (rondje, de lijn en check-in-duo’s), de schooltuin verzorgd (de opbrengst van de tuin gaat naar de arme kinderen) en alle examens getypt. Het was een zware taak alle examens(Frans, SES, Islam, wetenschappen, wiskunde en Engels) te typen. Ik denk dat ik in totaal iets van een zeventig pagina’s heb opgesteld. Het viel me op dat het handschrift van sommige leerkrachten onleesbaar was. Hoe kunnen de leerlingen dan hun bordschrift lezen? Het was ook bijzonder dat niemand anders op school kon werken met een laptop. Ik heb enkele computerlessen gegeven (vooral WORD) aan de leerkrachten en hoop dat in de toekomst meer mensen toegang krijgen tot het internet. Het viel me ook op dat de examenvragen erg letterlijk zijn. Alle antwoorden zijn steeds terug te vinden in de cursus. Toch slaagt er maar twintig procent van de leerlingen aan het einde van graad 9. Het is heel moeilijk om dit allemaal te accepteren, maar er is hoop! Vele leerlingen zijn gemotiveerd en beginnen eindelijk hulp te vragen aan hun leerkrachten.
Zaterdag (10-3-2012) bezocht ik Barra en James Island met Hanne, Evy en Pieter. Het was een dag vol hoogte- en dieptepunten. We hadden het genoegen mooie vogels te bewonderen, een helse boottocht (anderhalf uur in een overvolle boot) te ervaren, Fort Bullen te aanschouwen (plaats gebouwd om de slavernij een halt toe te reiken) en James Island te bezoeken. Deze dag waren we allemaal gechoqueerd. Voortdurend werden we aangesproken door verkopers en gidsen. Ik vond dit onaangenaam en voelde me niet altijd even goed.
Zondag (11-3-2012) bezocht ik Tanje met mijn broer. Het was een wondermooie dag. We gingen naar het vogelreservaat, bezochten de kamelen, dronken lekkere thee en hadden talloze gesprekken met Gambiaanse jongeren. Toen we aankwamen in Gunjur kregen we een heerlijke maaltijd (konijn, maar dan zonder pruimen) voorgeschoteld, dronken we palmwijn en sliepen we zacht.
Ook deze week kreeg ik talloze brieven en gedichten om te verbeteren. Ik zag bepaalde leerlingen evolueren en besprak de moeilijkheden. Ik werd uitgenodigd bij talloze leerlingen thuis en zag de armoede. Vandaag heb ik enkele fijne afscheidsgedichtjes gekregen en talloze cadeautjes van leerlingen (waaronder lekkere munt). Ik ben erg moe, maar voldaan. Ik ben tevreden over mijn geleverd werk, fier op de leerlingen en heb een steen verlegd. Ik hoop tot slot dat mijn werk zorgzaam verder gezet wordt en dat Gambia uiteindelijk evolueert.
Ik kan besluiten dat deze stage leerrijk was. Ik zag het land in al haar facetten, werd uitzonderlijk gewaardeerd door de leerlingen, maakte ware vrienden, introduceerde actieve werkvormen en reorganiseerde de schoolbibliotheek. Ik zal Gambia nooit vergeten en ooit kom ik hier eens terug na Congo (mijn volgende droom) bezocht te hebben.
“Neneta Njinallah Gambielya kolya” – “I will never forget The Gambia and its people!”Wees gegroet
Spoelders DriesStudent 3de bach Leerkrachtenopleiding Nederlands-geschiedenis

1 opmerking: